Intimistische schoonheid
The XX live in
Antwerpen, daar moesten we bij zijn. Niets of niemand zou ons tegenhouden en
dat gebeurde dan ook niet. Gelukkig maar, de Britten slaagden er in het talrijk
opgekomen publiek stil te krijgen met hun trage, dromerige pop.
Maar eerst het voorprogramma, en wat voor een. Niemand
minder dan Austra zou ons gaan opwarmen voor The XX. We weten dat bij de
meesten onder jullie de naam Austra niet echt een belletje zal doen rinkelen,
maar wij waren heel erg blij toen we dit nieuws vernamen. Zoals we al zeiden,
is Austra niet zo heel erg bekend in onze contreien, daarom deze korte
inleiding. Austra is een Canadese band, opgebouwd rond frontvrouw Katie Austra
Stelmanis (nu weet u ook meteen waar de groepsnaam vandaan komt). Ooit scoorden
de Canadezen een bescheiden hit met het geniale ‘Lose it’. Austra slaagde erin
ons te overtuigen, maar dat gold blijkbaar niet voor de rest van het publiek,
die het toch wat minder konden smaken. Daar bracht het voorheen genoemde ‘Lose
it’, de afsluiter, verandering in. Voor ons was de avond al grotendeels
geslaagd.
The XX opende, achter een vrijwel transparant gordijn, met ‘Angels’,
een beetje schlemielig zoals de Sigur Rós van den Aldi. Daarna viel het doek
neer, tot jolijt van het publiek. De Britten gingen verder met ‘Heart Skipped a
Beat’, om daarna ‘Infinity’ boven te halen. Romy Madley Croft ontpopte zich
hierbij tot een sterke, zelfverzekerde frontvrouw, dat waren we niet gewoon van
het anders zo kwetsbare en timide drietal, maar geen erg. Nadien vond Oliver
Sim dat zijn tijd gekomen was en hij sprak de zaal even toe met de woorden: “We’ve
never seen an arena so quiet’. Het publiek antwoordde door een oorverdovend
geluid te produceren.
Jamie XX speelde onlangs nog op I Love Techno in Gent en
soms leek het alsof hij het gevoel had dat hij dat nog eens in de verf moest
zetten. Zo werden de nummers ‘Sunset’, ‘Reunion’, ‘Swept Away’ en ‘The Night’ feilloos
aaneengeregen en omgetoverd tot echte dancetracks, op het randje van House af
soms, het publiek danste en amuseerde zich rot.
Het tempo werd dan uit de set gehaald en Sim en Croft
begonnen, soms weifelend, een ziek spelletje van aantrekken en afstoten met
elkaar en het publiek te spelen. In ‘Missing’ trokken ze elkaar aan om dan, met
eenzelfde kracht elkaar weer af te stoten met ‘Tides’. Dit spelletje speelden
ze soms letterlijk in hun bewegingen, zo voerden ze een schaduwdans met elkaar
uit, op zo’n manier dat halzen van hun instrumenten elkaar bijna beroerden,
maar net niet botsten.
We zeiden daarnet dat enkele nummers omgetoverd werden tot
opzwepende dancetracks, maar het omgekeerde was ook waar en verschillende
nummers werden een veel trager tempo aangemeten. Zo werd het ‘go slow’-refrein
van ‘Chrystalised’ gedesabstraheerd door het nummer zachtjes te laten uitdoven
en toverde The XX de Lotto Arena om tot een heuse, veilige schuilplaats met ‘Shelter’.
Na de set kwamen de drie nog eens terug voor een, weliswaar,
korte bisronde. ‘Our Song’, het enige nummer dat we ons daaruit kunnen
herinneren, was een mooie afsluiter voor een tof concert. Het Britse drietal
speelde een verbluffend optreden en wij hopen dat ze ons de volgende keer nog
eens binnen laten in die knusse, intieme, doch donkere wereld van hen.
Aron
Geen opmerkingen:
Een reactie posten