zaterdag 30 november 2013

Concertverslag: White Lies (Ancienne Belgique)

White Lies tourt met ondertussen al hun derde album sinds 2009. Aan werklust ontbreekt het hen dus niet, maar helaas voor hen wel aan positieve recensies voor hun laatste langspeler 'Big TV', dat bij bijvoorbeeld Enola een schaamtelijke 2/10 en bij andere recensenten iets rond de helft kreeg. Ook ondergetekende is geschrokken van het resultaat: enkel de eerste twee singles en 'Change' zijn op niveau. De verklaring hiervoor gaven ze vlak voor hun release zelf: ze schreven hun nummers moedwillig eenvoudig en poppy om een groot publiek aan te spreken. Dan verschuift de inhoud uiteraard naar een ver achterkamertje. Benieuwd dus of ze live dezelfde indruk zouden geven.

In The Valley Below mocht het publiek opwarmen, en ondanks de lauwe reactie van het publiek was hun poging best geslaagd. Het was wel duidelijk waarom zij het voorprogramma van White Lies verzorgden: het eerste album van laatstgenoemden weerklonk duidelijk in zowat al hun nummers. Dat in vreemd contrast met de zanger en zangeres, die in een soort Cash-Carter-dynamiek op het podium stonden en ook met hun kleding eerder country dan post-punk ademden. Voor de nieuwsgierigen: check zeker eens single 'Peaches'.

White Lies zelf bracht vanaf hun eerste nummer 'To Lose My Life' meteen een portie rock à la U2 de AB binnen. Show noch moeite werd gespaard om dit effect te verkrijgen, hoewel we alles toch al elders hadden gezien: de typische groene lasers, enorme hoeveelheden rook (die men al een half uur voor het begin begon te spuiten, onze levensduur is er wellicht enkele dagen verkort) die de lichtshow moest benadrukken, schermen achteraan zoals we die ook op festivals kennen en gigantische ballonnen die op het einde van de show werden losgelaten. Ondertussen zweepte atypische frontman McVeigh het publiek op met enkele flauwe c'mons en wat handgebaren.

Gelukkig zorgde hun strakke set met amper valse noten (tegen de verwachting in) ervoor dat het optreden geen lege doos bleef. Met 'There Goes Our Love Again' werd meteen een tweede meezinger het publiek ingegooid, waarna enkele andere toppers van het eerste album als 'A Place To Hide', 'Farewell To The Fairground' en vooral publiekslieveling 'Unfinished Business' de zaal regelmatig de longen uit het lijf liet zingen en een golf van energie door de zaal stuurden. Op dat moment konnen we ze nog heel makkelijk vergeven voor flauwe nummers en performances als die bij 'Be Your Man' of 'Mother Tongue'.

Opvallend ook: vooral nummers van het tweede album bleken er moeilijker in te gaan bij het publiek, wellicht ook de reden dat ze hieruit maar vier nummers speelden en zo hun meest epische hit 'Strangers' botweg aan de kant lieten. Nochtans vormden deze experimentelere en minder voorspelbare nummers zoals hoogtepunt 'The Power & The Glory' - helaas zonder dat vreemde elektronische geluidje - een noodzakelijke afwisseling ten opzichte van het soms nummer na nummer afwerken van strofe-refrein-strofestructuren. Naar het einde toe ging de set helaas bergaf met een slechte Prince-cover (I Would Die 4U) en een paar nieuwe nummers die niet meer dan onderhoudend werkten.

Misschien was dit wel een ingecalculeerde adempauze voor hun grote eindschot. Met hun meest epische nummers als Death en Big TV ontspon zich een groot feest dat helemaal losbarstte bij Bigger Than Us, met een lichtshow en de gigantische ballonnen die de zaal verkenden. De staande ovatie op het einde was wellicht wat overdreven, maar alleszins een zeer sterke performance van een band met een nochtans slechte live-reputatie. We benijden in ieder geval zij die hen met hun vorige album nog hebben kunnen aanschouwen.

Maarten

Setlist:
To Lose My Life 
There Goes Our Love Again 
A Place to Hide 
Mother Tongue 
Streetlights 
Farewell To The Fairground 
Be Your Man 
E.S.T. 
The Power & The Glory 
Getting Even 
Unfinished Business 
Goldmine 
I Would Die 4 U 
First Time Caller 
Death

Big TV 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten