zondag 3 november 2013

Concertverslag: Crystal Fighters (The Big Live, Antwerpen)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik weinig heb met Jim tv en het mij gestolen kan worden dat Eline De Munck, Sean Dhont en hun twee vriendjes een week live televisie maken. Als er echter in dit kader een gratis optreden van Crystal Fighters wordt aangeboden, ben ik aanwezig. Zeker de dag nadat ik ze had gemist in de vooruit door de schuld van de heren van 65daysofstatic.

Het was de tweede maal dat ik de mannen en vrouwen van Crystal Fighters aan het werk kon zien. Van de vorige keer wist ik nog dat hun specialiteit ‘de boel laten ontploffen’ is. Hetzelfde enthousiasme werd door de band zeker terug aan dag gelegd. Het was weer genieten van de beste songs van zowel het eerste als het tweede album. Daar ik net iets te laat was, begon het voor mij met Follow. Er werd gegrasduind langs singles als Plage en You & I, maar ook album tracks als I Love London, Champion Sound en Are We One passeerden de revue. Enkel de samenwerking met Feed Me, Love is All I Got, werd gemist, maar dit was misschien gespeeld voor ik er was. De reguliere set werd afgesloten met een uiterst dansbaar Xtatic Truth.

Op aangeven van Eline De Munck kwamen ze nog terug voor Wave. Niets op aan te merken dus eigenlijk, maar toch overtuigde het optreden niet helemaal. Ze hadden dan ook nogal last van het ‘gratis optreden publiek’-syndroom. Zoals elke muziekliefhebber al wel eens heeft meegemaakt staat er net voor u iemand over de muziek te tetteren of is maar de helft van de aanwezigen bereid mee te klappen. Een goed optreden dus, maar, zonder er zelf veel fout aan te doen, geen echte explosie waar het dak eraf ging.

Aroen