zaterdag 16 november 2013

Concertverslag: Ólafur Arnalds (Het Depot, Leuven)

Er zijn verschillende waardemeters die men kan gebruiken om te testen of je je binnen de muziekwereld tot het sterrendom mag rekenen: verkochte platen, grote concertzalen,… Echter is er maar 1 waardemeter die echt telt. Dit is natuurlijk de aanvaarding op u favoriete blog, If Music Could Talk. Ólafur Arnalds is een artiest die zich dus sowieso tot deze categorie mag rekenen, daar hij qua aantal verslagen van concerten op nummer 1 staat. En bij deze komt er nog eentje bij.

Beginnen deden we deze avond met Lambert. Deze Duitser is een pianist die neoklassiek speelt met een kwinkslag en een voorliefde heeft voor gekke, Afrikaanse maskers. De pianokunsten van de man konden ons niet echt boeien gedurende een volledig half uur. Hij deed nochtans zijn best met enkele kwinkslagen in de muziek en enkele woordenloze, (mislukte?) grapjes met een wekker. Zonder denigrerend te willen klinken, als achtergrondmuziek is het voor ons perfect, maar voor een concert net iets te weinig variatie.

Rond 21u30 kwam de IJslander dan zelf op het podium, alleen. Eerst moest het publiek wat zingen, want de band zat nog in de coulissen naar IJsland –Kroatië te kijken. Toen ze opkwamen, wisten ze te vertellen dat het 0-0 stond. Yes, een overwinning in de ogen van de IJslanders. Maar, als ik mij niet vergis, waren we daar voor muziek. Ólafur speel neoklassiek met de bijstand van elektronica en twee strijkers die echt een meerwaarde creëren.

Voor een duidelijke opsomming van de liedjes die gespeeld zijn, ken ik ‘s mans repertoire niet goed genoeg. Hij speelde ondermeer Poland; Hands, Be Still; 3326 en Allt varð hljótt. Stuk voor stuk prachtige liedje. Persoonlijk vond ik dat niet elk liedje er even sterk uitkwam en vooral de songs met prominente elektronica echt zeer overtuigend waren. Geen Arnor Dan voor vocalen of een symfonisch orkest, maar dat soort extraatjes zijn niet nodig om een goed optreden.

Voor een bisronde kwam enkel Ólafur nog terug, de voetbal was dus nog niet gedaan. Na een ontroerende introductie (we weten dat hij vroeger naar Death Metal luisterde en in het gezicht van zijn ouders kotste), zette hij het aan zijn oma opgedragen Lag fyrir Ömmu in. Dit vormde echt een magisch einde voor deze prachtige avond. Op het einde stond het nog steeds 0-0 dus, de IJslanders gelukkig en wij gelukkig na een prachtig concert!

Aroen