donderdag 27 december 2012

De beste concerten van 2012 volgens Corneel






Een goed jaar op vlak van optredens, dat zeker wel, maar het niveau van bvb 2011 werd jammer toch niet gehaald.. De hoogtepunten van 2012 raakten niet zo hoog als die van vorig jaar (Sufjan Stevens! New Order in de AB!), maar toch bleef het puzzelen en schrappen om aan deze uiteindelijke top-10 te geraken:


10. Dry The River (Botanique)

In de rotonde, wat sowieso al wel wat bonuspunten oplevert. Een prachtig optreden, de perfecte combinatie van rustig en folky, en extatisch en intens. No rest moet voor mij zo ongeveer hét nummer van 2011 zijn, dus zeker dat was één van de beste live-momenten van afgelopen jaar.


9. Ben Howard (Koninklijk Circus)

Opnieuw een singer-songwriter type die live bewijst dat hij veel meer is dan een meisjesidool. Zoals ik ook al in het verslagje (klik) vermeldde, worden de sowieso al uitstekende nummers live stuk voor stuk naar een hoger niveau getild.




8. Light Asylum (Charlatan)

Light Asylum, en dan vooral zangeres Shannon Funchess, is zonder twijfel één van de opvallendste bands die ik afgelopen jaar leerde kennen. In juni slaagden ze er in de Charlatan om te toveren tot een heuse club in jaren '80 stijl. Rauw, energierijk, dansbaar, kortom, een super optreden!


7. Röyksopp (Lokerse Feesten)

In feite trokken we in augustus vooral naar Lokeren om New Order nog eens te zien. Jammer genoeg stelde die legendarische band lichtjes teleur (ze haalden lang niet het niveau van in de AB vorig jaar), maar gelukkig was er nog het sublieme Röyksopp om de dag helemaal te redden. Electro as it should be, hopelijk snel nog eens in België!


6. Miike Snow (Pukkelpop)

Een verwacht hoogtepunt op Pukkelpop, net als hun vorige (nog iets betere) passage daar een aantal jaar geleden trouwens. Weinig volk, maar des te meer sfeer, bezieling en vooral topnummers! Live-muziek zoals ik ze het liefst heb, de ideale combinatie van electro en pop/rock.


5. Sigur Rós (Openluchttheater)

Nog zo'n verwacht hoogtepunt van dit concertjaar. De sublieme live-reputatie van Sigur Rós kent iedereen ondertussen wel al, en dan nog op de mooiste locatie van het land, een op voorhand gewonnen wedstrijd. Verrassend ofzo was het niet, maar zoals gewoonlijk wel weer een geniaal optreden in feite.



4. Florence + The Machine (Rock Werchter)

Nog zo iemand die haar uitmuntende live-reputatie bevestigde, en hoe! Op voorhand twijfelde ik nog wel even, zou het wel passen op het hoofdpodium? Met de vingers in de neus slaagde Florence er in de hele weide in te pakken, en uitbundig mee te laten dansen met de bijzonder sympathieke popprinses. Veel betere live-artiesten zijn er geloof ik niet te vinden deze dagen!



3. Bat For Lashes (Rock Werchter)

Het was een paar jaar geleden dat ik Bat For Lashes nog eens gezien had, en net als de vorige keer slaagde Natasha Khan er op Werchter in mij en nog een hele boel anderen te betoveren met een wondermooi optreden. In november zagen we ze ook in de AB, maar dan was voor mij de verrassing er wat af geloof ik (iets te weinig tijd tussen de twee optredens). Op Werchter was het echter subliem, met ook de aangename kennismaking met nieuwe nummers als 'Laura' en 'A wall'.


2. M83 (Rock Werchter)

Hét hoogtepunt voor mij van de uiterst geslaagde editie van Rock Werchter dit jaar. Sowieso één van mijn favoriete bands, en dankzij hitje 'Midnight city' is dat niet meer alleen bij mij het geval, merkte ik aan de publieksreactie. Een uitzinnige marquee genoot met ons en met volle teugen van het dansbare, bombastische optreden van M83, live voor mij nog steeds een van de groepen die er het best in slaagt electro en rock te combineren.


1. The Afghan Whigs (Pukkelpop)

Een eerder onverwacht hoogtepunt op Pukkelpop, maar wat voor één! Retestrak lijkt me het beste woord om dit optreden samen te vatten. Aan een verschroeiend tempo (en met een even verschroeiend stemgeluid) vuurden Greg Dulli en kornuiten een heel optreden lang topsongs (Debonair! Miles iz ded! 66! See and don't see!) op ons af. Op het moment zelf was ik behoorlijk moe en had ik nog niet helemaal door wat voor een fantastisch optreden ik aan het aanschouwen was, maar hoe meer ik er over nadenk, hoe meer ik hier van overtuigd geraak. Een verdiende nummer één dus in mijn lijstje van beste optredens van het jaar!





Ook heel erg goed, maar haalden het lijstje net niet:

- Apparat Band (Pukkelpop)
- Lana Del Rey (Rock Werchter)
- Bon Iver (Lotto Arena)
- M83 (Le Grand Mix)
- Editors (Rock Werchter)
- Jakwob (Pukkelpop)


Grootste teleurstelling live dit jaar:

Bloc Party op Pukkelpop, ik keek er nochtans heel erg naar uit, maar helaas, het lijkt wel alsof het niet meer dezelfde band is als een paar jaar geleden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten