zondag 28 oktober 2012

Review: Godspeed You! Black Emperor! – Allelujah! Don’t Bend! Ascend!

Godspeed You! Black Emperor! – Allelujah! Don’t Bend! Ascend!

Na een tijdelijke split van om en bij de tien jaar, die resulteerde in meer tijd voor een groot aantal nieuwe projecten met eveneens uitstekende post-rock (bijvoorbeeld A Silver Mt. Zion), brengt Godspeed You! Black Emperor dan toch nog een nieuwe plaat uit. Nu ze voor de tweede keer in drie jaar België aandoen voor een concert (Koninklijk Circus, 7/11/12, recensie te verwachten!) werd het ook wel tijd voor een nieuwe plaat. Hij is, geheel in de stijl van de groepsnaam, Allelujah! Don't Bend! Ascend! gaan heten. Een lelijke schreeuwerige titel, vooral de Allelujah is er te veel aan. Maar hun titels zijn nu eenmaal nooit alledaags geweest, net zoals hun muziek. Ook zo met hun laatste worp. Slechts vier nummers staan er op deze cd, waarvan twee nummers "drone-songs" zijn van zes à zeven minuten, en de andere twee volwaardige Godspeed-nummers duren zo'n 20 minuten, zoals gewoonlijk.
Hun liedjes zijn uiteraard altijd groeiers geweest, maar na een vijftal luisterbeurten overtuigt hun openingsnummer Mladic nog steeds niet helemaal. Het is elke keer wachten (maar wel reikhalzend uitkijkend) op de 15de minuut, waar het nummer ritmisch losbarst tot een climax die je meesleurt tot aan de outro, die vermoedelijk een opname vormt van de maandenlange protesten in Canada, hun thuisbasis, tegen de verhoging van het studiegeld. Ze maken hun linkse reputatie opnieuw waar.

De eerste drone - Their Helicopters Sing - is er eentje waarvan je, als je weet dat er iemand in de buurt is, de volumeknop wat lager draait. Een eerder irritant geluid, een kakafonie van doedelzakken met op de achtergrond pikdorsers, vult de kamer zonder enige meerwaarde. Het helpt zelfs de opbouw van de plaat niet vooruit. Jammer.

Tot nu toe GY!BE-onwaardig, maar dan komt het pareltje van de plaat, en waarschijnlijk een van de beste nummers ooit door hen gemaakt: We Drift Like Worried Fire. Al van bij het begin dringt een mix van onheilspellende melodieën je oren binnen, waarna de opbouw via een bijna catchy (!) melodie, en mogelijk een van de betere melodieën ooit op gitaar gespeeld, naar een rustig interludium. Dat wordt nog even voorafgegaan door violen en een geniaal in mekaar gestoken vraag-en-antwoord van de ene gitaar met de andere en de drums. Uiteindelijk zet de eindsprint zich in. Wanneer je denkt dat het nummer ten einde moet zijn, komt er nóg zo'n geniaal stuk. Briljant.

Strung Like Lights At Thee Printemps Erable, de einddrone, vormt de ideale sfeer om nog even te bekomen van het voorgaande en past wél in de opbouw, of in dit geval afbouw van de muzikale reis.

Vooraf keken vermoedelijk heel wat fans met gemengde gevoelens uit naar de nieuwe plaat. Zou Godspeed na zoveel jaar hun oude niveau nog wel kunnen halen? Was het niet goed genoeg geweest zoals het is? Het zou een grote smet op het blazoen zijn van wat misschien wel de peetvaders van de post-rock zijn (zeker in combinatie met hun talloze andere projecten) als deze plaat tegenvalt. Maar er is niks om zich zorgen over te maken. De nummers zijn al een aantal jaren in omloop en zijn gewoon herwerkt om op deze plaat te verschijnen. En de eindconclusie is dat, hoewel het niveau van Lift Your Skinny Fists Like Antennas To Heaven of F♯ A♯ ∞ in zijn geheel zeker niet gehaald wordt, meer dan de helft van de plaat misschien wel beter is dan de aparte nummers op voorgenoemde platen. En meer moet dat niet zijn.