zaterdag 20 oktober 2012

Cd-review: Ellie Goulding - Halcyon

Ellie Goulding – Halcyon

Wij konden maar niet genoeg krijgen van de vorige plaat van Ellie Goulding, Bright Lights, het spreekt dus voor zich dat we reikhalzend uitkeken naar een vervolg. Dat vervolg is er nu gekomen en heet Halcyon en wat blijkt nu? Goulding heeft weer een prachtplaat afgeleverd.

Ellie Goulding leek een gouden toekomst beschoren en lange tijd leek ze de wind in de zeilen te hebben. In 2009 sleepte ze de Critics’ Brit Choice Awards in de wacht en in 2010 werd ze door de BBC gezien als de ‘Sound of 2010’. Dat alles verhinderde niet dat Goulding na verloop van tijd gelabeld werd als ‘New Boring’. Een imago dat ze nu van zich lijkt af te schudden in Halcyon. Waar de vorige plaat grossierde in vrolijke tunes en speelse melodieën, is Halcyon zwaarder en iets moeilijker te verwerken

Dat zie je al aan het eerste nummer ‘Don’t Say a Word’ dat begint met een intrigerend synthgeluid en Goulding die wat klanken produceert, maar plots ontploft als de drums van wal steken, op dat moment gaat ook het tempo de hoogte in en begint Goulding met haar gekende, frêle stem te zingen. Een fantastisch begin van Halcyon. Van ‘My blood’, het tweede nummer op de plaat, zijn we behoorlijk wild, je hebt het gevoel in Gouldings hoofd te zitten terwijl ze een analyse van zichzelf en haar situatie lijkt te maken.

Goulding wou in Halcyon komaf maken met haar ex-vriend en dat wordt duidelijk in het kwartet ‘Anything could Happen’, ‘Only you’, ‘Halcyon’ en ‘Figure 8’. Vier up-temponummers waarbij Goulding teruggrijpt naar ‘Bright Lights’. In ‘Anything Could Happen’ klaagt de zangeres aan dat ze te veel geheimen voor elkaar hebben en zegt ze haar vrees voor wat zal komen vaarwel. ‘Only You’ beschrijft hoe Goulding haar verdriet probeert te verwerken door eerst haar overgave voor haar ex te verklaren om daarna te vertellen wat ze van hem vindt en hoe ze hem te boven is gekomen. ‘Figure 8’ dan, springt in het oog omdat het begint zoals ‘Don’t Say a Word’, maar je minder lang op je honger laat zitten.

Het lied ‘Halcyon’ is een metafoor, zoals de hele plaat, voor het feit dat ze rust heeft gevonden. Een Halcyon is immers een vogel uit de Griekse mythologie die een nest bouwt op zee en de Grieken geloofden dat de vogel de zee tot rust bracht. Deze mythe heeft ertoe geleid dat Halcyon een synoniem is geworden voor rust en kalmte. In dit lied komt Goulding dus tot rust. Ze doet dit door de slechte punten van haar ex op te noemen en probeert zo te verklaren waarom er een einde kwam aan haar relatie.

De zangeres is op Halcyon een licht andere koers gaan varen, maar grijpt toch nog vaak terug naar haar aloude gekende sound en daar zijn we blij om. ‘Lights’, Gouldings nieuwe hit, dat vreemd genoeg ook al op haar vorige plaat stond, is daar het beste bewijs van. Je kan je dan bedenkingen maken bij deze vreemde vorm van recyclage, maar dit nummer past echt wel op deze plaat, Goulding heeft het licht gevonden. Kortom, Goulding heeft zichzelf niet overtroffen, maar dat neemt niet weg dat ze met Halcyon alweer een fantastische plaat afgeleverd heeft.