Aroen
In een jaar waarin er zo veel
prachtige songs zijn uitgebracht is dit toch het moeilijkste lijstje. Naast de
geweldige songs die samen de albums uit mijn top 5 vormen, is er nog zoveel
moois verschenen op EPtjes en aparte singles. Om maar wat te namedroppen van
wat mijn lijstje net niet haalt: CHVRCHES – Science/Visions, Duologue – Cut& Run, Kavinsky feat. TheWeeknd – Odd Look, Misteur Valaire – Mountains of Illusions (feat. Jamie Liddel),
Moderat – Bad Kingdom, Shine 2009 – Older en Sigur Ros – Brennistein. Maar
nu het echte lijstje.
5) Revere –I won’t Blame You
Ze zijn al een tijdje bezig,
maar staan nu pas op het punt van echt door te breken met hun tweede album My
Mirror/Your Target. De eerste reviews leveren veel vergelijkingen op met Editors,
maar ik zou eerder vergelijken met I Like Trains. Zeker deze geweldig krachtige
song I Won’t Blame You heeft dat echte post-rock gevoel. Het begint rustig met
piano, dan komen één voor één de andere instrumenten erbij om tegen het einde
een climax te berijken. “Niet zo speciaal” hoor ik u denken, maar dit alles in
combinatie met de bariton van Stephen Ellis geeft een geweldig grootse feal aan
dit nummer.
4) Pulp – After You
Over reünies is er al veel
gezegd en geschreven. Het enige wat ik erover kan zeggen (en ik vermoed samen
met iedereen die er in 2011 bij was op Dour) is dat de reünie van Pulp meer dan
geslaagd was. Om deze reünie in stijl af te sluiten, verschijnt er ineens begin
dit jaar de single After You. Op deze song horen we Jarvis op zijn scherpst
over een meer dan opzwepend muziekje. Een prachtig dansbaar einde van een
geweldige reünie.
3) Until The Ribbon Breaks – 2025
Pete Lawrie aka Until The
Ribbon Breaks lijkt in mijn ogen zowat de revelatie van het jaar. De R’nB
producer en zanger bracht dit jaar zijn EP The Taste Of Silver uit met daarop 5
geweldige songs waaronder single van de week Romeo en ook dit prachtige 2025. De
fragiele stem van Lawrie in combinatie met de intrigerende productie en het
spoken word begin (“I was born with my back to The Stars. Turn me over, I’d Like to see. Here Comes the
morning to end our dream. Turn me over, I’d Like to See. I was born with my
back to The Stars. Please see that they tell my truth.”), zorgen ervoor
de dit geen hapklare brok is maar een intrigerende ballad zoals ik ze graag
heb.
2) Röyksopp – Running To The Sea (feat. Susanne Sundfør)
Begin dit jaar werkte Röyksopp
samen met de fantastische Susanne Sundfør in het kader van hun Late Night
Tales. Naast een cover van Ice Machine van Depeche Mode leverde deze
samenwerking ook het prachtige Running To The Sea op. Het feeërieke dat Susanne
aan elke song bijdraagd wordt prachtig gecombineerd met de dansbare beats van
de mannen uit Tromsø. Het enige wat we kunnen doen in 2014, is hopen dat
jongedame Sundfør het voorprogramma doet van de Röysopp/Robyn-tour. Terecht een van onze singles van de week.
1) The
Knife – Raging Lung
Voor zij die mijn lijstjes gevolgd
hebben, is het niet echt een verrassing wie hier op nummer 1 staat. De band van
het jaar maakt ook de song van het jaar. Raging Lung onderscheidt zich van de
andere nummer door alles perfect te laten samenkomen. Het heeft nog het gevoel
van Silent Shout, maar is duidelijk afkomstig van Shaking The Habitual. Het
opent met tribale ritmes met daarover de altijd dreigende stem van Karin. Ook nieuwe
elementen zoals de soms bevreemdende soundscapes en de heel openlijk politieke
teksten komen mooi naar voor. Een bezwerende trip die prachtig werkt om 2013
mee af te sluiten!
Aron
5) Tattered Line of String - Postal Service
U kent allemaal ongetwijfeld The Postal Service al, voor mij was A Tattered Line Of String misschien wel de beste feelgoodsong.
U kent allemaal ongetwijfeld The Postal Service al, voor mij was A Tattered Line Of String misschien wel de beste feelgoodsong.
4) Afterlife - Arcade Fire
Arcade Fire kon gewoon niet ontbreken, van het album Reflektor zijn we nog niet helemaal overtuigd, maar dit nummer mag er absoluut wezen, de gitaarriff op de achtergrond en de immer geweldige zang, met het leuke refrein dat Arcade Fire kenmerkt, is het een geweldig nummer.
3) Home - Austra
Breekbare tekst en leuke beats met daarbovenop een piano die de intro voor zich neemt. Een van de betere nummers van dit jaar en dat komt voornamelijk door de overweldigend mooie stem van Katie Stelmannis.
2) Vöggudub - Samaris
Dit nummer is misschien wel een vreemde eend in de bijt in muziekland, maar we kunnen er maar geen genoeg van krijgen. We hebben geen idee waar het over gaat, maar dat moet ook niet om te kunnen genieten van de geweldige stem van Jófridur Ákadóttir, de beats van Tórdur Kári Steintórsson en de klarinet van Áslaug Rún Magnusdóttir. Wat ons betreft de onontdekte parel in muziekland.
1) Before - Vök
Deze band leerden we dit jaar pas kennen en doet heel erg denken aan The XX, alleen iets minder slaapverwekkend dan voorgenoemde Britten ondertussen zijn geworden. Met behulp van een saxofoon enkele zeer toffe beats en een mooie stem, sleepten ze hier de nummer 1-positie in de wacht en ook hun EP Tension draait hier al weken op repeat.
Maarten
Ik heb gekozen voor vijf nummers die ik de beste vind in hun genre: Indie, noise, techno, post-rock en experimental.
5. Ingenue - Atoms For Peace
4. Ambitions, Friends, Routines, Worries and Inherited Craziness - Motek
3. Open Eye Signal - Jon Hopkins
2. Fuck Buttons - Hidden XS
1. Pink Rabbits - The National
Geen opmerkingen:
Een reactie posten