Aroen
5) Iamamiwhoami (Melt Festival)
Als je hoog staat in ons “te
zien”-lijstje, is de kans altijd groot dat je in onze top 5 komt. Zo ook voor
de Zweedse Jonna Lee die een rijtje Melt-optredens start. Deze jongedame speelt
electropop-songs die voornamelijk doen denken aan The Knife. Live wordt ze
bijgestaan door een backing vocal en twee knoppendraaiers. Met haar stem halen
de songs ook het niveau dat ze op plaat halen, maar ook de instrumentale
stukken worden leuk opgevuld met malle dansjes.
4) Woodkid (Melt Festival)
Als je net als ik de deluxe
editie hebt van The Golden Age (de debuutplaat van Woodkid) of de clips van zijn song gezien hebt, weet je dat het
bij Yoann Lemoine om meer draait dan enkel de muziek. Een groots opgezette show
met indrukwekkende visuals en lichteffecten is wat er bij zaalshows op het
programma staat. Dat geeft soms problemen op openluchtfestivals, maar niet bij
Woodkid. Het vallen van de donker maakte de omstandigheden perfect voor deze
overweldigende show.
3) Owen Pallett (Melt Festival)
Om het Melt-rijtje af te sluiten
nog de verrassing op nummer 3. Owen Pallett (vroeger Final Fantasy) is bij de
meesten vooral bekend om zijn samenwerking met Arcade Fire. Zijn muziek is te omschrijven als pop , maar gemaakt met een viool en een loop station die vooral aan Patrick Wolf doet
denken. Dat zijn natuurlijk drie aspecten die al konden verraden dat wij het
heel straf zouden gaan vinden. En dat was het ook! Vooral songs die hij
helemaal alleen bracht waren indrukwekkend. We kijken uit naar een (langere)
zaalshow.
2) Patrick Wolf (Nieuwe Kerk, Den Haag)
Patrick Wolf is een artiest die
bijna elk jaar in dit lijst kan terecht komen, met vorig jaar als (akoestische) uitzondering.
De terugkeer van de elektronica betekent voor mij een gigantische vooruitgang,
zeker de toevoeging van de geweldige theremin. De combinatie van akoestisch en
elektronisch zorgde voor een gevarieerde bloemlezing langs ‘s mans backcatalogue.
Zoals ik in het verslag al zei: mocht het een beetje langer geduurd hebben, was
er misschien nog een plaatsje hoger mogelijk.
1) The Knife (AB)
Waarschijnlijk wordt dit gezien als een controversiële keuze.
Er is al veel gezegd over de “live”-show van The Knife. Het optreden was juist
zo sterk in mijn ogen, omdat het een aanklacht was tegen alles waar de latere commentaren
op gebaseerd zijn. Een meer eloquente verdediging van de deugden van deze show
volgen verder nog (Top 5 van Aron). Er is echter nog iets belangrijk dat vaak
vergeten wordt in deze discussie en dat is de reden waarom iemand normaal naar
een concert gaat. Dat is in mijn ogen nog altijd om zich te amuseren en zich te
laten verrassen. Nou, verrassen deed The Knife zeker en als je je, zoals ik
tracht, helemaal laat opzuigen door de showelementen en de geweldige muziek,
zal je je zeker en vast geweldig amuseren!
Aron
5) Alt-J (Rock Werchter)
De eerste keer dat ik Alt-J aan het werk zag en het zat meteen goed. Het publiek was in grote getale op The Barn afgekomen en was behoorlijk uitzinnig, waardoor voorgenoemde tent meer weg had van een sauna in de tropen dan van een festivaltent. Nu was die grote opkomst ook niet verwonderlijk als je weet dat debuutalbum An Awesome Wave vrijwel meteen gebombardeerd werd tot de nieuwe lieveling van de alternatieve muziekscene. Absolute uitschieters waren Tesselate, Matilda en Something Good.
Review
4) Sigur Rós (Vorst)
(c) Aron Van Caekenberghe |
Review
3) CocoRosie (Depot)
Het was ook de eerste keer dat ik CocoRosie aan het werk zag, en dat werd tijd, want de tweelingzusjes stonden al lange tijd op ons verlanglijstje en dankzij hun uitstekende nieuwe plaat Tales of a Grass Widow die net buiten onze album top vijf viel, kwamen ze nog eens naar België. De dames staan bekend om hun toch wel wat kunstzinnige kijk op de zaak en zo een optreden is het uiteindelijk ook geworden. Met een waslijn die van de ene kant van het podium naar de andere was gespannen, een spiegel met make-upset en het veelvuldig gebruik van die voorwerpen kregen we een meer theatrale voorstelling, wat ons zeer bekoorde. En natuurlijk was de muziek ook geweldig, de operastem en de lang uitgesponnen beatboxsessie zullen ons eeuwig bijblijven.
Review
2) Pantha Du Prince & The Bell Laboratory (Primavera Sound)
Het was niet meteen de bedoeling om naar dit optreden te gaan kijken (daarvoor was het iets te vroeg op de dag geprogrammeerd), maar omdat Nils Frahm en Apparat erna geprogrammeerd stonden in een afgesloten ruimte met beperkte plaatsen hebben we er voor gekozen om ook dit optreden mee te pikken. Nog goed dat we dat gedaan hebben want de Duitse dj had voor deze concertreeks The Bell Laboratory meegebracht en bracht een geweldig dansbaar neo-klassiek optreden waar de mensen graag voor uit hun stoel kwamen en terecht zal dit optreden, voor velen die er bij waren, op het hoogste schavot staan in hun concertlijstje en dat zou bij mij ook het geval zijn, mocht The Knife niet zo'n geweldige show gegeven hebben in de AB een maand eerder.
Review
1) The Knife (AB)
(c) Aron Van Caekenberghe |
Review
Free
Vooreerst hebben we een pluim veil voor Maudlin en Syndrome, de betere, zo niet de beste supportacts (op een na, maar dat leest u hieronder wel) van dit jaar.
3. Neurosis (Hof Ter Loo)
Deze pioniers van de atmosferische sludge (what's in a name) toonden op ongenadige wijze waar de huidige sludge en postmetal scene de mosterd vandaan halen. Overdonderend, geweldig en puur losgaan dat was Neurosis in Hof Ter Loo dit jaar. Vandaar een verdiende podiumplaats.
2. Axis (Musiccity rodeofest Antwerpen)
Ierse math meets punk meets noise, dat kan dus niet misgaan en dat deed het ook niet. Energiek, venijnig en aanstekelijk, het zijn maar enkele adjectieven die je bij dit optreden kan plaatsen. Deze redheads weten dus hoe ze ook de kleinste zalen dienen te slopen.
1. Heirs (Dunkfestival)
Een beetje vreemd en onorthodox om een voorprogramma als het beste optreden van het jaar te catalogeren, zeker als je weet dat Chelsea Wolfe het hoofdprogramma was, maar deze eerste plaats is meer dan terecht. Donkere drones, slopend van aard en we waanden ons in het oog van de storm dankzij de overweldigende soundscapes die alles rondom verpletterden door middel van een vierkante meter pedalboard per bandlid. Statisch en overweldigend, need we say more?
Maarten
5. 65daysofstatic (Handelsbeurs)
4. Regina Spektor (Pukkelpop)
Tijdens haar optreden op Pukkelpop werd mevrouw Spektor geconfronteerd met meerdere technische problemen waardoor de set verschillende keren stil werd gelegd wat de vaart uit de set haalde. Maar misschien is het net dat wat het optreden dat tikkeltje meer gaf en het optreden omtoverde tot een emotionele rollercoaster van euforie en ontgoocheling, met als pièce de résistance het akoestische drieluik Us, Friendly en Samson.
3. Damien Rice (Best Kept Secret)
Damien Rice stond solo op het podium in de Beekse Bergen op het plaatselijke, nieuwe en gezellige Best Kept Secret festival. Hij wist te overtuigen met een enorm gevoelige set vol breekbare nummers en leuke verhaaltjes tussendoor. Het druilerige weer op die bewuste dag maakte het plaatje compleet.
2. The National (Koninklijk Circus)
Met Trouble Will Find Me scoorde The National, wat mij betreft, al het album van het jaar en hun concertreeks bracht hen ook naar het Koninklijk Circus in Brussel. Mede dankzij deze perfecte locatie, het hierboven reeds vermelde geniale album, fantastisch repertoire en sterke live-reputatie kon dit optreden eigenlijk niet fout lopen en dat deed het ook niet, vandaar dat ze nipt tweede worden in deze lijst.
1. Sigur Rós (Vorst)
Voor mij persoonlijk de eerste keer dat ik Sigur Rós aan het werk zag en vooraf had ik er geen goed gevoel over. Vorst Nationaal is dan ook niet de gezelligste zaal in België en heeft vaak te kampen met akoestische problemen. Toch kwam Sigur Rós sterk voor de dag en de tranen stonden me in de ogen tijdens Vaka en Í Gaer. De IJslanders waren ze enorm indrukwekkend, zeker voor first timers.
Review
Review
Geen opmerkingen:
Een reactie posten