zaterdag 14 december 2013

CD-review: Aaron & The Sea - Cloack & Dagger (EP)

Het Amerikaanse duo Aaron and the Sea scoorde hier eerder al een single van de week met het nummer Blac of Heart (luister hier) en nu is hun eerste EP Cloack and Dagger ook in de rekken verschenen. Het duo zocht en vond de gulden middenweg tussen Placebo en The Knife dankzij de etherische stem van Aaron Rice en de dromerige, soms nachtmerrieachtige popgeluiden die op je afgevuurd worden door Alex Brown. De groep doet eigenlijk helemaal niets nieuws, maar ze doet de oude geluiden heel nieuw en interessant klinken en dat is ook al een verdienste.

De EP steekt van wal met voorgenoemde single Blac of Heart, en dat is ongetwijfeld hun beste nummer. Zacht en teder aan het begin, komen er enkele elektronische geluiden (wordt de zee instrumentaal nagespeeld?) op je af, vergezeld van de zacht opkomende stem van Aaron Rice. Als de drum en percussie losbarst, is het nummer echt begonnen, met de dromerige stem van Rice om dan helemaal op het einde los te barsten.

Vudu II gooit het dan weer over een geheel andere boeg. Het begin doet wat denken aan Silent Shout van The Knife, met de steeds weerkerende elektronica. Zoals we in de intro al vermeldden, maken de heren niets nieuws, ze steken het alleen in een nieuw, flitsender jasje. Dit nummer doet heel erg denken aan Crystal Castles en consoorten. Het nummer kent wel een erg abrupt en bizar einde, maar dat zien we bij deze even door de vingers.

Met titelsong Cloack and Dagger gaat het niveau weer omhoog. Wij onthouden hieruit een goede opbouw, leuk refrein en geweldige instrumentatie. Ook de begeesterende zang van Aaron Rice mag er zijn, maar dat is de hele EP lang het geval. Het laatste nummer op de plaat Little Bit klinkt dan weer heel erg poppy en doet bij wijlen denken aan Bastille en is een waar hitnummer.

Deze EP is dus zeker niet slecht te noemen en bevat elementen die er op kunnen wijzen dat Aaron & The Sea beschikt over de nodige troeven om menig muziekliefhebber te bekoren. Alleen wordt het afwachten of de geografische spreiding van dit duo (Alex Brown verhuist binnenkort naar Reykjavík, terwijl Aaron Rice in Minneapolis blijft) zijn invloed zal hebben op de toekomst van dit muzikale project.