zaterdag 2 maart 2013

Concertverslag: SX (Handelsbeurs)

Het was nog maar de tweede keer dat we de kans kregen SX aan het werk te zien. De eerste keer was op de Gentse Feesten in 2011, waar ze dankzij hun hit Black Video een plaatsje konden versieren op het Sint-Jacobsplein. Helaas moesten we werken in een van de vele drankkraampjes op het plein waardoor we niet ten volle konden genieten van het toch wel uitstekende concert. Nu kregen we eindelijk de kans om ze eens ten volle aan het werk te zien, en het moet gezegd, we werden alles behalve teleurgesteld.

De drie Kortrijkzanen van SX lijken op weg te zijn naar een grote toekomst. Hun liedjes worden grijsgedraaid op de verschillende radiostations die ons landje rijk is, hun debuutalbum verkoopt als zoete broodjes en ook om tickets voor hun optredens is het vechten geblazen. Wij kwamen gelukkig als een van de winnaars uit de bus en trokken dus naar hun show in de Gentse Handelsbeurs. Ook daar was het, naar Handelsbeursnormen, over de koppen lopen en het publiek kreeg waar het om gevraagd had. Een tsunami van psychedelische indiepop en psytrance, gestuurd door de geweldige instrumentatie van Benjamin Desmet en Jeroen Termote en op kop de sirene Stefanie Callebaut.

Van bij het eerste nummer stak het drietal het talrijk opgekomen publiek in hun achterzak. Ze openden met 'Gold' nadat er eerst een inleidend muziekje was, een soort lange intro van 'Gold', om de band het podium op te begeleiden. Eenmaal aangekomen lieten ze er geen gras over groeien, na 'Gold' volgde nog 'Arche' waarbij ze niet nalieten om je omver te blazen met alles wat ze te bieden hebben. De erg ritmische drum in samenspraak met de overdonderende stem van Callebaut knap verweven met de psychedelica die Desmet uit zijn keyboard en gitaar schudde leidde meteen tot een eerste hoogtepunt.

Nadien volgde het prachtige 'The Discovery' (waarvan we niet begrijpen waarom dit het album blijkbaar niet haalde) om daarna verder te gaan met hun nieuwste single 'Graffiti'. Een van onze favoriete nummers dat live nogal overweldigend overkomt, of zo voelt het toch. De instrumenten werden zodanig getokkeld dat ze de opbouw met een hoge intensiteit verzorgden waarna de zang inviel en nog straffer klonk dan op plaat. 'Aurora' ging op hetzelfde elan verder.

Nadien volgden 'Midnight Hour' en 'Pearls'. Na de aankondiging van die laatste reageerde een fan nogal opgetogen en riep ze "woohoo Pearls", wij waren het ingetogen met haar eens. 'Pearls' combineert dan ook het beste van wat SX te bieden heeft. Psychedelica, mysterie, sensualiteit en zelfs een soort van gitaar/keyboardsolo aan het einde. Dit prachtige nummer werd opgevolgd door 'Beach', dat vonden wij enigszins jammer daar 'Beach' volgens ons een minder nummer is. Ook live kon het ons niet echt overtuigen en we vinden deze kleine dip in een anders geweldig concert heel erg jammer.

Gelukkig volgden nog twee nummers. Het vrijwel obligate 'Black Video' was het eerste. Dit nummer bracht de Kortrijkzanen menige huiskamers binnen en blijft ongelooflijk populair. Ook live staat dit nummer als een huis en blijft het onverwoestbaar. Nadien volgde nog het beste nummer van 'Arche', 'The Future', dat zacht begint en uiteindelijk uitmondt in een apotheose van formaat, sommigen zeggen vergelijkbaar met Sigur Rós' Popplagid, maar zo ver durven wij niet te gaan.

Na deze afsluiter bleef het publiek wat verweesd achter: "Wat, is het al gedaan?" en "Hopelijk komt er nog een bisronde!". De bisronde kwam er uiteindelijk niet, het licht ging aan en de toeschouwers zochten hun weg naar buiten. Het concertseizoen is voor ons nog maar net begonnen, maar de kans bestaat dat we, na Sigur Rós afgelopen dinsdag, en dit concert de beste optredens op Belgische bodem al gezien hebben (al staat The Knife ook nog op de planning natuurlijk).