donderdag 21 maart 2013

Concertverslag: Poliça (AB)

Dit optreden was er een waar we tickets voor kochten, maar niet zeker van waren of we wel zouden gaan. We wisten immers niet wat te verwachten en dachten: "Als ze op airwaves goed zijn, gaan we naar de AB, anders niet". Helaas annuleerden ze hun optreden in Reykjavík, nee dat had niets te maken met Sandy, omdat ze op dat moment in 'Later Live...with Jools Holland' mochten optreden. Nu ja, niet getreurd en op naar de AB. En al helemaal niet getreurd want we zagen zeker geen slecht concert.
Aangezien we al de hele dag in Brussel vertoefden, arriveerden we vroeg in de AB, heel vroeg zo bleek. Geen volk aan de ingang, geen volk aan de lockers en in de zaal waren de spreekwoordelijke vijf man en een paardekop komen opdagen. De AB was gehuld in een ongekende sluier van stilzwijgen, zelfs de dj leek van verveling in slaap gesukkeld en bijgevolg werden er geen deuntjes de zaal in gestuurd. Dat was, voor ons althans, ongezien.

Ook ongezien: Poliça liet het gordijn naar beneden voor hun soundcheck. Het publiek, wij incluis, verwachtten nu toch wel een speciale setting, maar toen het doek openging, maakten we kennis met de erg minimalistische setting van de Amerikanen. Er zal gespeeld worden met lichteffecten e.d. denkt een man dan al gauw, maar ook dat bleek iets nihilistischer uit te vallen. Zo was de enige spot gericht op zangeres Channy Leaneagh en moesten de andere bandleden, bassist Chris Bierden en twee drummershet met een bestaan uit de spotlights stellen.

Poliça stak van wal met 'The Maker' en daarna volgde 'Raw Exit'. Huh, welk? Inderdaad een nieuw nummer, en zo zouden er nog enkele volgen. Allemaal nummers die aansluiten bij hun vorige cd 'Give you the Ghost', niet echt vernieuwend dus, maar ja, hun vorige album was dan ook allesbehalve slecht. Bovendien leek Leaneagh erg opgetogen (zou die geur van opgerookt gras die we ontwaarden daar voor iets tussen zitten?) en danste en dartelde ze erg lieflijk en vrolijk van hot naar her op het podium. Ook 'Smug' was een nieuw nummer dat uit een ouder vaatje tapt. De eerste nummers deden al wat denken aan moderne reggae, gemengd met elektronica en indie. Het lijkt wel een keukenrecept.

Nadien was het even wachten op een volgend hoogtepunt, dat kwam er met 'Fist, Teeth, Money' en 'Dark Star'. Die laatste is veruit hun populairste nummer. Het publiek kon het allemaal best wel smaken en er volgden enkele reggae-getinte dansmoves in het publiek. 'Dark Star' werd ook ietwat aangepast ingeleid. Zoals u op de setlist kan lezen begon het met een a-cappellastukje van Channy Leaneagh en nadien vielen de muzikanten in.

'Happy Be Fine' werd even verduidelijkt voor het publiek. Wij begrepen niet goed wat de Amerikanen bedoelden, misschien lag dat aan onze korte aandachtspanne, maar blijkbaar gaat het lied over het feit dat je niet gelukkig moet zijn als dat je toch miezerig maakt. Dan doe je er beter aan om je ongelukkig en gewoon "fine" te voelen. Begrijpe wie kan. Dit alles deed geen afbreuk aan de kwaliteit en we kunnen bassist Chris Bierson alleen maar lof toejuichen. Wat een geweldige bassist.

De reguliere set werd afgesloten met 'Lay your Cards Out' en 'Amongster', twee van onze favoriete nummers en we genoten dan ook van dit moment. We verwachtten niet echt een encore, we hadden namelijk geen idee welke nummers ze nog konden spelen. Achteraf bleek ook dat ze niet echt een bisnummer voorzien hadden. Toch kwamen ze nog eens terug en speelden nog een nummer. Een nieuw dan nog wel 'Tiffany'. We hebben geen idee meer hoe het ging of waarover.
En daar ligt het probleem. We vonden het geen slecht concert, maar we hebben geen idee meer waarom, we hebben geen idee meer wat het goed maakte. En net dat maakt het matig. Het concert zweefde heel erg in het moment, na afloop was het echt gedaan en bleef het niet hangen. Of nee, toch wel, als een vage herinnering blijft het concert steken in zijn eigen heden, ons verleden. En nee, dat heeft helemaal niets te maken met dranken of producten die de geest benevelen. Poliça live kunnen we aanraden, absoluut, en je zal het goed vinden, alleen zal je geen idee hebben waarom. Ofwel geldt dat alleen voor ondergetekende, ga eens kijken op Pukkelpop en oordeel zelf.