maandag 18 februari 2013

Concertverslag: The Irrepressibles (Depot)

Wie onze blog al even volgt weet ondertussen wel al dat we behoorlijk grote fan zijn van Jamie McDermott en kornuiten. Het zal u dan ook niet verbazen dat we al een heel eindje uitkeken naar dit optreden, de tweede keer dat we de band aan het werk zouden zien. Die eerste keer had een enorme indruk op ons gemaakt, dus we trokken dan ook met heel erg hoge verwachtingen richting Leuven. En teleurstellen deden The Irrepressibles niet, in tegendeel!

Gelukkig is een optreden van The Irrepressibles nooit hetzelfde als het vorige, en weet je nooit echt op voorhand helemaal waar je je aan mag verwachten. Vorige keer stonden ze nog met een tiental muzikanten op het podium, dit keer waren het er, McDermott meegerekend, zes. En ook visueel staat de band telkens garant voor iets moois: de outfits zagen er nu dan wel iets normaler uit dan de verkleedpartij de vorige keer (nu ja, ’t is maar hoe je het bekijkt natuurlijk, met twee drummers in bloot bovenlijf en spannende latexbroeken), de mooie, smaakvolle doeken op het podium zorgden voor een prachtig effect.

Maar goed, de muziek dan, daar kwamen we uiteindelijk toch voor. Heel erg vaak treedt de band niet op, zeker in vergelijking met sommige anderen, en dat was er in het begin toch wel wat aan te merken (de positieve keerzijde: van routine was dus helemaal geen sprake). Een memorabele opkomst zat er niet direct in, aangezien de violiste en de celliste eerst enkele minuten met hun instrumenten stonden te prutsen op het podium. Gelukkig was de daaropvolgende strijkersintro zo betoverend mooi dat de ietwat aarzelende start na enkele seconden vergeten was. Met die hemelse vioolmelodieën slaagde de band er meteen in om ons mee te slepen naar hun kleurrijke universum.

Het voor heel wat aanwezigen niet geheel ontoepasselijke ‘Two men in love’, voor velen het beste nummer op de nieuwe plaat, kwam al helemaal in het begin van de set aan bod. Wij hadden de indruk dat het op dat moment nog een beetje op gang moest komen, en vonden dat het samenspel van de verschillende instrumenten nog niet 100% als een geheel klonk, maar vanaf het volgende nummer, ‘Forget the past’, was de band echt wel helemaal vertrokken. Zowel dit laatste nummer als ‘Nuclear skies’ zorgden voor twee onverwachte hoogtepunten in de set. Niet alleen de ongelooflijk mooie stem van McDermott maakte indruk, ook de prachtige achtergrondzang viel op.

Ook over het vervolg van het optreden vallen bijna alleen maar superlatieven te melden. De verwachte hoogtepunten als ‘Arrow’ en ’In this shirt’, de bijzonder geslaagde experimenten met electronica in ‘Tears’ en ’New world’, de subtiele instrumentatie het hele optreden lang, het sublieme lichtspel op de schermen, en bovenal de indrukwekkende en opvallend zuivere stem. Als geen andere band slagen The Irrepressibles er in een eigen wereld te creëren, met elk liedje een nieuw sprookje op je afvurend.

Omdat het schrijven van steeds weer extreem positieve verslagen niet goed is voor onze geloofwaardigheid en er nu eenmaal geen voorprogramma aanwezig was waarvan we konden zeggen hoe matig het wel niet was, toch nog maar even op zoek gaan naar een kritische bemerking over The Irrepressibles zelf: was het even goed en indrukwekkend als de eerste keer dat we ze zagen? Nee, dat was het niet. Toen waren we echt compleet overdonderd aangezien we ze van haar nog pluimen kenden op voorhand, nu wisten we op voorhand beter aan wat we ons konden verwachten, wat de beleving van een optreden toch altijd net een klein beetje anders maakt (niets zo mooi als totaal overdonderd worden op een moment dat je het niet echt verwacht!). Maar goed, niet iets waar The Irrepressibles zelf veel aan kunnen doen, zij blijven garant staan voor een subliem, intens en indrukwekkend optreden, voor iedereen een aanrader!