donderdag 30 januari 2014

Concertverslag: Poliça + Marijuana Deathsquads (AB)

Het is nog niet vaak voorgekomen dat we eigenlijk meer uitkeken naar het voorprogramma dan de hoofdact, maar gisterenavond was dat eigenlijk wel het geval. Niet dat we tegen ons goesting naar Poliça gingen kijken. De band rond Channy Leaneagh heeft met hun tweede plaat een bommetje op de wereld los gelaten dat het niveau van hun debuut makkelijk overstijgt. De enige reden dat we zoveel meer uitkeken naar het voorprogramma, is omdat het de geweldige formatie Marijuana Deathsquads was. We zijn Poliça dus zeker dankbaar dat ze deze topband meenamen op tour.

Beginnen deden we dus met Marijuana Deathsquads. In tegenstelling tot wat u denkt, is dit geen Jamaicaanse metalband of iets in die aard. Het is echter wel de electro-noise formatie rond Ryan Olson, het achter de schermen brein van Poliça. Begin dit jaar brachten ze een geweldig album genaamd Oh My Sexy Lord uit en naar aanleiding daarvan een eerste tour door Europa. Duidelijk is wel dat de heer Olson, net als bij Poliça, fan is van vervormde stemmen.

Live brengen de mannen hun eerder experimentele songs met twee drums en veel beats en bliepjes. U kan dus al raden dat er zo geheid een feestje ontstaat. Dansbaar, zonder gratuit met beats te strooien, is wat wij graag hebben, dus het was echt genieten. Zeker de geweldige single Ewok Sadness was live ook heel leuk. Het enige minpunt was dat het mij deed denken aan Robyn en meer bepaald aan haar song Dancing On My Own. Ik stond op de eerste rij dus zag zeker niet alles, maar mij leek dit de perfecte kans voor een feestje dat er nu niet was. Herkansing hopelijk een volgende keer in een kleiner zaaltje met hun als headliner (De zanger zei dat gingen proberen voor dit najaar, toen ik het hem vroeg).

Dan was het tijd voor Poliça om de AB met hun duistere klanken volledig te beheksen. Zangeres Channy Leaneagh klonk voor de gelegenheid niet alleen als een duister elfje, zo zag ze er ook uit. Met de deur in huis vallen is wat ze dan deden, want openen deden ze met mijn persoonlijke favoriet Spiling Lines. De nieuwste single van het tweede plaat overtuigd live zeker zoveel als op plaat. De angst zat er bij mij dan ook in dat het dan wat in elkaar zou zakken, maar snel lieten Channy, de bassist en de twee drummers merken dat deze angst ongegrond was.

Ook de rest van de set, waarbij er gegrasduind werd door beide platen, bleef de sfeer van duistere schoonheid hangen in de AB. Singles als Chain My Name, Dark Star, Lay Your Cards Down en Tiff werden perfect geweven tussen sterkere albumtracks als Amongster en Very Cruel. Deze laatste zorgde voor in het begin van de set voor een tweede hoogtepunt. Ook Tiff overtuigde volledig, waarbij ze bewezen dat ze Justin Vernon niet nodig hebben om een mooie versie neer te zetten. Ook single Chain My Name was zeker een hoogtepunt.

Zoals je misschien al merkt, leek voor ons vooral tweede album Shulamith voor hoogtepunten te zorgen. De tracks van Give You The Ghost vielen zeker niet negatief uit, als je bijvoorbeeld kijkt naar de mooie versies van Amongster en Dark Star. Het tweede album heeft ons gewoon meer weten te overtuigen. De Set werd afgesloten met een mooie combinatie van tweeluik I Need $/So Leave en Wandering Star. Als toegift volgde er nog een prachtige versie van Leading To Death met enkel zang en bas, gevolgd door een cover van Lesley Gore’s You Don’t Own Me die het origineel gemakkelijk oversteeg.

Verrassend goed en betoverend ondanks de duistere sfeer, zo kan je dit optreden van Poliça. best omschrijven. Zowel Poliça als Marijuana Deathsquad meer dan aanraders. Hou u in het vervolg dus zeker niet in als Channy en haar bende ergens ten velde spelen en we verwachten jullie allemaal in opperste feeststemming in een klein zaaltje bij het hopelijke optreden van Marijuana Deathsquads.

Aroen